Låt Annika stanna

Jaha, nu ska Annika Östberg släppas från fängelset i USA. Vad som inte framgått är ju att hon är väldigt långt från någon otursförföljd bullmamma. Hon flyttade på 60-talet till Kalifornien med en knarklangare som, fyndigt nog, heter/hette Bob Cox, en eloge för det roliga namnet i den branschen. 1981 sköt dom en restaurangägare och sedan avslutades det med att dom sköt den utryckande polisen. Tydligen var hon dömd redan sju år tidigare för dråp i San Francisco.

Hur denna underbara människa har mage att flera gånger, 2007, 2002, 2005 kunnat med att ansöka om tidsbegränsat straff eller förflyttning är för mig obergibligt. Vad ska hon hit och göra, hon har ju inte dragit något strå till landet sedan 1960 talet om ens då. Varför lägger Sverige tid och pengar på att hjälpa en grovt kriminell kvinna i USA.

Jag är inte så påläst i fallet men det jag snappat upp under åren har alltid gjort mig lite förbryllad, hur kan hon bara ha sån otur så många gånger i rad, råka vara på tre mordplatser bara sådär. Hon var kanske bara ute med hunden. Nä, låt Annika stanna i sitt älskade USA som hon lämnade för sverige för 35 år sedan, en stor kostnad att spara in på.

Alla mynt jag har sett har två sidor, kolla in detta:

http://www.metro.se/se/article/tt/2009/04/06/ostberg/


Kommentarer
Postat av: Jessica

Du tror inte att en människa, efter 25 år i fängelse, förtjänar en andra chans? Att få bevisa, åtminstone för sig själv, att hon har ett liv värt att leva och ta vara på? Det gör jag iaf. Och vi i Sverige ska inte snacka om att fångvården kostar för mycket, inte så länge som fångarna käkar bättre än våra egna skolbarn. Det är fan pinsamt, om något.

2009-04-07 @ 17:05:58
Postat av: Linn

Som du själv skrev är du inte så påläst...

2009-04-07 @ 17:58:11
Postat av: Alex

Hej Jessica!

Visst kan man tycka att hon kan få en andra chans men vad är tre mördade människors liv värt, mindre än Annikas liv? Det jag tycker är konstigt är varför hon ska bli utlämnad/tillbakalämnad till sverige när det är i USA hon begått brotten. Nästa sak jag vill påtala är att hon inte är någon duvunge att tycka synd om.

Kalla mig okännslig.

2009-04-07 @ 18:11:19
Postat av: Alex

Hej Linn!

Nej precis och jag erkänner det, man behöver inte forska i ett ämne för att ha en åsikt. Ge mig gärna din syn på Annikas öden..

2009-04-07 @ 18:13:15
Postat av: Stefan

Tja Alex du kanske hoppat i tunnan nu!!!! vem vet man är nog kanske för dåligt påläst håller helt med om detta varför ska vi ta hand om efterbörden kommer förmodligen bara kosta vårt samhälle pengar visst kan man vara värd en andra chans men som man ser det här blir det 4:e chansen och det vet jag inte om man ska få!!! även om hon sonat många år i USA men helt plötsligt vill hon hem tacka faan för det så bra dom har det i fängelse här hemma men har man syndat får man ta sitt straff tror knappast någon tvinga henne att vara ihop med grabben.

Nu får man väl skit här men det får man ta synpunkter måste man kunna ha................

Ha en bra solig kväll//stefan

2009-04-07 @ 18:48:01
Postat av: Pilla

Hon dödade inte alls någon, hon VAR MED när hennes pojkvän dödade polis i USA och då dom sköt pojkvännen till döds fanns det ingen att straffa så dom satte Annica, som var med, hög som ett hus i fängelse för mord... Så är det!



Och jag välkomnar henne hem till Sverige och hoppas att hon tar tillvara på sin andra chans!

2009-04-07 @ 18:51:22
Postat av: Anna

Är inte heller så insatt i detta, var inte ens född då=) Men vad jag läst så var hon väl med när hennes man sköt och hade hjälpt till på ett eller annat sätt.

2009-04-07 @ 19:02:51
URL: http://dressingroom.webblogg.se/
Postat av: Alex

Enligt dagens Metro är hon dömd för medhjälp, vilket inte innebär att hos avlossade skottet men att hon i allra högsta grad var just medhjälpare. Stefan Wahlberg (Rättslig expertkommentator i Metro) verkar ha hyfsad koll på läget.



Jag håller ju med om att man kan få en andra chans men vad gör henne så speciell. Är USA ett så rättsruttet samhälle att dom har fel i allt vad det gäller Annika. Don´t know!

2009-04-07 @ 19:19:52
Postat av: Tilly

Många blandade åsikter om detta, så kommer de nog alltid vara. Ingen mer än Annika själv vet väl säkert hur det egentligen gick till. Men hon är ju helt klart medskyldig, antingen hon sköt eller inte!!



Jag håller helt o fullt med dig Alex! Du har nog skrivit de många tänker..men inte vågar säga högt!



2009-04-07 @ 19:24:06
Postat av: madeleine

måste ju bara säga att jag har delade meningar i hennes fall ett straff ska hon ha eftersom det var hon som laddade vapnet som hennes döde pojkvän sköt polisen med så ett straff för det å att hon inte stoppade honon när han dödade restaurangägaren det är medhjälp...så straff ska hon ha sen är det väl alltid så att man vill väl ha hem "sina egna" sverige skickar ju hem utländska till sina länder när dem vill sitta sina straff i sitt hemland å det finns ju dem utländska som varit i sverige lika länge som annika varit i USA så då ska dem igentiligen stanna kvar här då ?! Det är en fråga med många delade meningar å många åsikter

jag har bestämmt mig efter detta inlägg att lägga ner energin på just annika östbergs fall eftersom det är uttjatat



ha det bra

2009-04-07 @ 20:00:51
URL: http://nallem.blogg.se/
Postat av: Jessica i Skövde

Hej Alex och alla ni andra!

Ytterligare ett intressant inlägg, cred till dig Alex för en härlig blogg!



Till Jessica: Jag ser förvisso att du skrivit i frågeform i din kommentar till Alex, men som jag tolkar din fråga så antyder du att: Alex i sitt inlägg skulle påstått att han inte tycker att Annika är värd en andra chans!? Jag kan ha missuppfattat, men det jag funderar på är hur det (i så fall) kommer sig att du tolkat hans inlägg så? Är bara nyfiken, eftersom jag själv inte hade en tanke på den frågan när jag lästa inlägget.. =)





Min första och största fundering i morse, kring dagens artikel i metro var (lite som jag tolkade Alex inlägg); VARFÖR vill Annika så gärna komma "hem" till Sverige? Det är ju i USA hon har bott och haft sitt tidigare liv. (Om det vore för att få "komma hem" så funderar jag över varför hon inte flyttade tillbaka till Sverige redan före händelserna?) Jag menar det är många år sedan detta var hennes hem, hon flyttade och skapade sig ett nytt hem!!

Finns det någon baktanke från hennes sida med att få komma till den svenska kriminalvården? Bara "flytta hem" kan man ju inte skylla på!? För i så fall kan hon först sitta av straffet i USA och SEN flytta tillbaka till Sverige? En andra chans eller inte, ja, jag vet inte, jag anser inte att jag är rätt person att döma och uttala mig om det..

Jag tycker främst att det borde vara en fråga för det land där hon gjort sina brott, anser de som dömt henne att hon sonat sina brott och fått sitt straff?



Nog om det! =)

Alex, nu är det väl snart dags att börja ladda inför lördag!! ;)

2009-04-07 @ 20:16:26
Postat av: DG

Vi skall komma ihåg att en brottsling dömes efter det landets lagar i vilket brottet begås.

I USA har brottsoffrets anhöriga en påverkan på en ev. tidigare frigivning. I det här fallet har anhöriga sagt nej till tidsbegräsnat straff. Annika har inte dömts för medhjälp utan för gärningsmannaskap till livstids fängelse. Att hon 8 år tidigare blivit dömd för dråp har ju inte gjort saken för henne bättre. Nej, Annika får nog enligt mig stanna kvar i USA och fortsätta sitt avtjänande av straffet, livstid.

2009-04-07 @ 20:32:25
Postat av: Marie

Helt klart ska man ha sin egen åsikt...men jag håller inte helt med dig Alex tyvärr!! Självklart så ska hon bli straffad för det hon gjorde...men själva morden var ju inte direkt planerade o har man knark i kroppen kan det ibland slå slint i huvudet på en...det var ju så att dom skulle råna någon o sen kom polisen efter dom...då small det förmodligen till i huvudet på Annikas kille o då sköt han ner dom båda två....Annika i sin tur gjorde inte en tilstymmelse till att hjälpa till eller att försöka förhindra detta...men kanske hade hon inget val...hon var förmodligen själv på verkad av diverse saker....o vad hjag har hört kan hon även ha varit gravid just vid detta tillfället...ca en vecka innan själva rättegången var så tog ju Annikas kille självmord...just därför fick ju hon hela skiten över sig o dömdes för alltihopa...så egentligen kan ju aif jag tycka att hennes kille kom ganska lindrigt undan..det är kärlek det...hm...detta är iaf vad jag har hört...så jag tycker faktikst att hon har blivit straffad tillräckligt nu...det är trots allt 28 år nu som hon har suttit inspärrad...plus att hon verkligen längtar hem till Sverige o sin mamma!! Hade inte detta hänt så hade hon kanske varit i Sverige för längesedan...plus att hon är en helt annan människa idag som älskar hundar!! Men annars kan jag ju förstå din tanke med det hela!!

2009-04-07 @ 21:17:52
URL: http://emilbenjamin.blogg.se/
Postat av: Lina

När Anders Eklund släpps efter sina avtjänade år i fängelse, är han då värd en andra chans? Om det var din man/bror/son Jessika som blev dödad hade du haft samma åsikt då? Vissa brott ges inte en andra chans tycker jag.

2009-04-07 @ 21:30:13
Postat av: Ann

Ja. verkligen delade känslor inför detta. USA har mycket hårdare lagar för medhjälp. Och visst kan det tyckas märkligt att så många engagerar sig för henne för visst har hon varit med.Hon har troligen en idealbild av Sverige efter så många år i USA så det kanske inte blir så bra som hon tror.Inte särskilt lätt när hon kommer ut från Hinsan, då kan hon bara hoppas på att nån finns kvar och engagerars sig, för då blir det nog inte intressant för TV och radio utan en betydligt tristare tillvaro. Jag tycker trots allt att det är synd om henne - ett så förspillt liv.

2009-04-07 @ 21:32:47
Postat av: Veronica

Alex:

Annika lämnade inte Sverige frivilligt för att flytta till Usa. Utan att hennes mamma flyttade till Usa eftersom hon träffat en amerikansk man som hon gifte sig med, och tog med sig Annika, som övergavs av sin mamma sen, eftersom mamman tyckte att Annika var i vägen och sen togs hand av mannens släktningar tills hon blev 12 år.... resten av historian får du leta efter själv..

2009-04-07 @ 21:33:21
Postat av: M.

Hej Alex

Du har ett intresse för uppmärksammade händelser. Men lite har du fått om bakfoten. Det var inte så att Annika Östberg drog till Kalifornien med en knarklangare. Redan hennes mamma - otursförföljd bullmamma eller inte (vad vet jag) - flyttade med då 10-åriga Annika till det förlovade landet i väst i mitten av 60-talet. Var pappa fanns har jag inte klart för mig. Olyckligtvis började Annika använda narkotika och blev narkoman. Troligen tappade mamman greppet om sin dotter i tidiga tonåren. Som det blir för många flickor som är narkotikaberoende, så blir de likaledes beroende av någon pojkvän, som kan fixa knarket. Och livet kan snabbt gå utför och helt åt skogen.

Det är inte alls säkert att Annika älskade USA, hon kanske redan som 10-årig var djupt olycklig för att hon blev "ditsläpad". 10-åringar brukar aldrig älska att bli flyttade från sina kamrater och sin hemort.

Under påverkan av narkotika och alkohol begår människor ibland fruktansvärda handlingar. Sådan påverkan är aldrig förmildrande - jag tror ingenstans i världen.

Jag försvarar inte gärningen, som var fruktansvärd. Annikas gärning var delaktighet i morden. Eftersom pojkvännen hängde sig redan i häktet - och därmed aldrig kunde komma till någon rättegång, så kunde man nog inte riktigt bringa klarhet i alla omständigheter.

Till saken hör att Kalifornien (USA) har annorlunda konstruerade lagar. Den som finns närvarande vid ett mord blir dömd till delaktighet. Kanske var det också så att Annika var mer delaktig än bara närvarande - här är jag osäker. När brotten begicks 1981, fanns mycket skrivet i svenska tidningar - men en hel del har fallit bort ur mitt minne (man kan och vill inte lagra allt). Själv var du ju bara 3 år vid denna tid - och händelsen gick dig förbi.

Som sagt, en GÄRNING kan inte försvaras. Men även en människa som begått grova brott har ett människovärde. Och kanske man någon gång kan anses ha sonat ett brott. Det hemska Annika gjorde i "fyllan och villan" vid 27 års ålder kanske skulle anses någorlund sonat efter 28 år bakom lås och bom - och under vilken tid hon inte haft tillgång till några som helst droger. Efter 28 år är man faktiskt rejält avgiftad.

Så till frågan varför hon ska till Sverige. Jo, om man är svensk medborgare, så har man enligt internationella överenskommelser och nationella lagar möjighet och rätt att komma tillbaka - och avtjäna resten av sitt straff i Sverige.

Om du vill påverka lagar, så är det nog ett politiskt engagemang du bör ge dig in in. Söka efter det parti som mest stämmer med dina värderingar.

Om man tänker på den lilla Annika, 10 år, som kanske spelade fotboll någonstans i Västsverige och tvingades lämna sitt lag och allt som var tryggt i omgivningen, så kanske det är lite lättare att stå ut med att hon tillåts återvända.

2009-04-07 @ 22:50:41
Postat av: Pilla

Hur länge får man sitta i Sverige när man blir dömd för medhjälp??? Inte f*n i 20 år iallafall...

Låt henne få leva sista åren i Sverige och inte i guds fördömda USA!

2009-04-08 @ 09:01:33
Postat av: Ellie

det är lätt att ha en åsikt när man inte känner människan och inte är berörd. Om man är anhörig till offren vill man självklart att den skyldiga aldrig ska se dagens ljus igen (de flesta iaf) och är man anhörig till gärningsmannen (om det vore din egen förälder/syskon/barn) så röstar man väl såklart för en andra chans.. Konstigt att blodsband kan förändra åsikter så radikalt. Bara en tanke..

2009-04-08 @ 10:49:34
Postat av: Jonny

free dawit !

2009-04-08 @ 13:24:22
Postat av: Stefan

Till Marie

kan knappast vara något förmildrande att man inte planerat skjuta polisen även om man är påverkad av olika droger det var planerat att råna och sunt förnuft säger att polisen kan komma vid sådana lägen, att hon inte gjorde något stämmer inte hon var med för att råna. Alla människor har ett val även om man inte tänker klart i alla lägen, Man kan bara undra hur du tänkt om det var din pappa eller nära som blev skjuten av någon. Och hennes kille gjorde ett val han visste säkert att det enligt lagen i detta land skulle bli dömd till avrättning. Men som sagt alla ser vi olika på det hela och det är väl bra i många sammanhang....

2009-04-08 @ 13:47:50
Postat av: Andreas " Kryckan " Hansson

Vilken het debatt detta blev, som vanligt när Alex lägger ut inlägg.. :)

2009-04-08 @ 15:47:05
URL: http://kryckansblogg.blogg.se/
Postat av: lina

Tycker det är intressant att Marie ursäktar hela grejen med:



" men själva morden var ju inte direkt planerade o har man knark i kroppen kan det ibland slå slint i huvudet på en...det var ju så att dom skulle råna någon o sen kom polisen efter dom...då small det förmodligen till i huvudet på Annikas kille o då sköt han ner dom båda två."



Jahaaa, hade dom knark i kroppen? Jaja, men då kan ju lite vad som helst hända ju, såklart! Att vi inte tänkte på det!



Då borde vi ju spärra in alla som knarkar på livstid istället!

2009-04-08 @ 17:11:31
Postat av: Marie

Till Lina!! Har egentligen ingen lust att kommentera detta överhuvudtaget...men jag kan ändå inte låta bli...men har du överhuvudtaget någon som helst aning hur knark o andra droger kan påverka kroppen...jag talar inte om att man ska spärra in alla som knarkar..nu handlade detta om hur Annika o hennes kille agerade...det var ett planerat rån...ja det var det..polisen kan komma...ja det är självklart att dom gör det...men...det jag emnade var att förmodligen slog det slint i skallen på hennes s.k. kille när polisen dök upp...knarket kan då ha haft en viss påverkan!!

2009-04-08 @ 18:25:51
URL: http://emilbenjamin.blogg.se/
Postat av: lina

hmm.. nej.. förändrar nog inget av det jag tyckte sist jag skrev. Faktiskt. Så att. Tror vi sätter punkt där. Hej.

2009-04-11 @ 10:45:42
Postat av: Susanne

Tycker du bör ha lite mer kött på benen innan du dömer en människa! Min mamma har jobbat med Annika i USA och vet en hel del mer än många andra... saker och ting är inte alltid som det ser ut till att vara...Tv och tidningar är dessutom väldigt bra på att vrida på saker och ting, det borde väl du veta? :/

2009-04-23 @ 14:00:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0