Gratis skivor..?

Mr/Mrs Anonym, tack för infon om ideér till inlägg. Ipred som den nya upprättshovslagen heter, jag väljer att inte läsa på något utan kör direkt från huvudet, ska ytterligare skydda musik och filmskapare. Jag är uppvuxen när CD-skivan var ganska ny och min första skiva var Guns n Roses Use Your Illusion I. Kommer ihåg att det redan då var snack om att musikförsäljningen skulle dö ut när "alla" skulle spela in skivorna på kassettband men vad jag vet dog inte musiken på grund av det.
Jag tyckte och tycker fortfarande att det är en oslagbar känsla att hålla en ny skiva i handen, öppna och titta i konvolutet, tänk om man vant sig vid vinylskivor, då hade känslan varit ännu större. Här börjar mitt problem, att jag tycker halva nöjet med musik försvinner när det ligger en fil med konstig namn på datorn och på mobilen. För mig ligger inte problemet i att behöva betala för det, it´s all about the feeling.

Jag förstår absolut dom som laddar ner, det är samma musik men 189kr billigare än att köpa och mer lätt-tillgängligt, man kan sitta hemma med håret på svaj och fixa hem favoritmusiken utan att fixa till håret. Men det finns ju en sida till på det, dom som gör musiken eller filmerna. Lite godtroget att tro att dom alla är idealister som inte behöver pengarna, utan bara älskar att skapa för andra. Men det man förlorar på gungorna får man ta igen på karusellen. Klart att jag tycker att skivor är dyra, då fattar man ju att det är extra dyrt för en mindre bemedlad, lite sagt på skoj.
Jag tycker naturligtvis att dom som gör musik eller film ska ha betalt för sitt jobb men det är dags för dom att  följa med i utvecklingen, ligga lite längre fram för att möta konkurrensen.

Hade varit intressant att höra vad en antikapitalist som tex Mikael Whie hade tyckt om att inte få in en spänn på sina skivor, han som skapat sig en förmögenhet på att sälja skivor som propagerar mot kommersialism. Han kan nog ha ett och annat att både berätta och förklara. Hör av dig Micke

Kommentarer
Postat av: Anonym

Kul att du nappade på förslaget! Och tack för inlägget! :-)

Det enda intressanta med den här lagen är att den upprör mycket åt båda hållen, typ alla har nåt att säga om den.

2009-04-13 @ 16:53:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0