Bröllop och bad

Avgång igår för färd till Vimmerby, blir upplockad av en röd Volvo 240, gamla fina minnen väcktes med en gång då jag själv hade en sådan när jag var 21. Kan ingeting om bilar men en sak vet jag, att jag somnar snabbt i dom. Efter Ulricehamn var det kört, vaknade till ungefär framme i Vimmerby. Lika bra att passa på att sova när man hinner.
Framme var det dags att bekanta sig med rummet som var jättefint och småländskt mysigt, vädret var underbart, 20 cm snö -6 och strålande solsken.



När bekantskapen med rummet blivit lite väl fördjupat, dök stressen upp och jag fick slänga på mig kläderna och fixa till håret hjälpligt. 15 minuter tills klockorna skulle ringa och en dryg mil på hala småvägar kändes lite pressat men den eminenta föraren Martin löste det utan problem.
När brudparet skred in i kyrkan blev det lite tungt under ögonen men ingen riktig tår ville komma fram. Detta var det många andra som löste med bravur, en tjej började hulka högljutt. Lite orutin lös igenom när jag inte hade med någon jacka och vi stod utanför och väntade på att få kasta ris på paret.



Rallyfärd tillbaka till herrgården för mingel, middag och fest.

Mitt nya vax till håret heter något med klister och det är en väldigt bra beskrivning för, även om jag tvättar händerna ordentligt efter fastnar allt jag tar i.



Jag och Malin



Några av dom stora killarna hade med sig en stor flaska Jäger som vi var inne på ett av rummen och skåpsdrack lite. En fin känsla av klassresa infann sig när vi smög iväg och smakade av flaskan. Dessvärre var det småstads tider och småländskapriser i baren. Så det stänngde redan kl 01, kanske lika bra det för det väntade stora saker dagen efter.

Isvaksbad, 30 cm tjock is som fick sågas upp med motorsåg. Bastun låg på bryggan men när vi hoppade in var det knappt över kropppstemperatur. Vi satt och väntade på att värmen skulle komma men det ville sig inte riktigt. Petter som är en van bastare hade lärt sig ett trix av några finnar, sätta en snöboll för värme-avkännaren. Vi slängde vatten på agregatet men dessa tilltag fick nog hela systemet att braka samman för efter detta blev det bara kallare och kallare. Intresset av att hoppa i vatnnet svalnade, i dubbel bemärkelse, mer och mer men sitter man redo att hoppa i är valen inte så många. Till slut var det bara jag som inte hade hoppat i, så det var bara att hoppa i och låta kroppen och huvudet sjunka ner under vattnet.
På vägen upp var jag helt chockad av kylan, stammade konstigt och hade svårt att öppna ögonen. Jag skar mig på hela kroppen när jag likt en säl försökte dra mig upp ur vattnet. Då var det skönt att springa in och värma sig i 35 gradig bastu.




Is-vaken ligger redo för avsvalkning



Vy över sjön utan namn.



Inte jättesugen på att hoppa i, alla som ville hoppa i före fick göra det.



En hjälpande hand för att komma undan doppet.



Stor tvekan.



Nu är det inte långt kvar innan doppet kommer.



Ögonen frös igen.

Imorgon bär det av till Stockholm igen, kl 05.54, ska bli skönt med sovmorgon.


Kommentarer
Postat av: Linda

Som jag alltid sagt Alex....Du är och var verkligen jätte fin på bröllopet

Kramar

/Linda

2009-02-15 @ 22:29:14
URL: http://lindajorgensen.blogg.se/
Postat av: Carro

ÅH MALIN!!!

Gud så fin hon é!!



JAg gick i samma klass som henne i gymnasiet :)



Massa Grattis.



2009-02-16 @ 06:33:26
Postat av: Stefan

Ser verkligen kallt ut om sedan inte bastun var varm måste det vara vidrigt men man kan inte vara kruka i det läget haha hoppas du inte blir sjuk efter nu!!!



Sen såg du strålande ut i kläderna du valde allt matcha perfekt slipsen super och ser coolt ut.



ha en bra dag Alex//steff

2009-02-16 @ 09:39:33
Postat av: Marie

Nja...jo snyggt klädd var du...kan jag inte förneka...men...det syntes att du var tvungen att slänga på dig dom...hm...sorry...men man ska vara ärlig!! Bruden var såå vacker...o så enkel...gillar jag!! Isvaken...huuu...det hoppar jag nog...jag frös innan...nu fryser jag ännu mera efter att ha sett dessa iskalla bilder...TACK!!! Haha...ska nog ta en dusch nu!!!!!

2009-02-16 @ 17:53:47
URL: http://emilbenjamin.blogg.se/
Postat av: Moster

Heja Alex

Skönt att veta att man nu inte är ensam i släkten om att vinterbada. Rekommendation till nästa gång: Hoppa i direkt och som förste man - från en förhoppningsvis V A R M bastu. Då fryseer inte ögonen igen, stamningen uteblir och en skön svalkande känsla sprider sig i kroppen, när man åter störtar in i bastun.

Måste fråga ang. bröllopsklädseln. Hade du snott/lånat den mörkröda prydnadsnäsduken av brudgummen. Liksom du lånat bruden för fotografering. Eller var du best man ?



Kommentar till resan till Vaxholms kastell:

Har en idé betr. rek. utrustning.

1. Oömma kläder. Ska användas för klättring över kastellmuren.

2. Badkläderna byter ni sedan snabbt om till på stranden, varefter ni jumpar på isflak alternativt simmar till Vaxholms kaj. Tyvärr får ni inte avnjuta skärgårdens bästa strömming på Vaxholms hotell utan måste vända direkt ni nuddat kajen och ta er tillbaka. Åter på med de oömma kläderna, rusa över kastellmuren. Först tillbaka vinner - någonting. Kanske extra relax eller något.

Högtidsdressen - ja, kring den råder väl inga frågor. Festbordet är ju dukat.

Ha det bra i ett kylslaget Vaxholm - om det är dit du begav dig idag.

2009-02-16 @ 20:52:06
Postat av: Storebror

Vilken härlig helg! Vackert med lyckliga människor på bröllop, Jägermeister och lite karaktärsdanande ångest inför ett svart ishål. Berätta bara inte för mamsen att det inte fanns nåt att hålla sig i ;-)

Jag hittade f ö också snö i helgen - på Billingen (minns div U-10mila).

Övrigt att notera: ganska säker på att Linda här ovan är en gammal elev till mig.

2009-02-16 @ 23:01:17
Postat av: Alex

Hej Marie!

Skjortan sitter lite tajt över bröstet för att jag blivit så biffig, i övrigt tycker jag att jag ser ok med tanke på vad klockan var...

2009-02-16 @ 23:47:05
Postat av: Linda

Till storebror!

Kul att du känner igen mig efter så många år. Frågan är bara om man ska ta det positivt att man inte förändrats något sen skolåldern=)

/Linda

2009-02-17 @ 00:40:10
URL: http://lindajorgensen.blogg.se/
Postat av: Elin

Tja Alex!

Har tillbringat några lugna, långa timmar på jobbet inatt (som sjuksköterska, som tur var mådde patienterna ganska bra) med att läsa din blogg helt från början till slut! (nej, jag har inte läst den förut...även om jag kollade på mamma söker...)Och det var riktigt trevligt tidsfördriv!! Fotbollssnacket skummade jag dock mest igenom ;-) fester, kärlek och shopping mer min melodi ;-) Iaf så har jag slagit ihjäl säkert tre timmar inatt tack vare dig, och nu när mina 10 timmar snart gått är jag faktiskt inte ens trött! Man tackar för det! Jobbar en natt till så om du lyckas skriva ett par timmars inlägg under dan vore det kul ;-)! God natt, eller god morgon, vad som passar bäst! Kram kram från Elin

2009-02-17 @ 06:17:57
Postat av: Alex

Hej Elin!

Vad roligt att du dödade några timmar med Bibbi. Det fina är ju att man kan göra som du, skippa det man inte gillar och gå rakt på det man gillar. Ska försöka stuva ihop något ikväll, hoppas det kan ge lite förströelse annars får du läsa en gång till ;-)



/Ha en bra dag!

2009-02-17 @ 12:32:36
Postat av: Marie

Ha ha...okej då..får väl ge mig...

2009-02-17 @ 17:56:22
URL: http://emilbenjamin.blogg.se/
Postat av: Karolin

Men ÄLEX , slipsen var ju guld ju =)

Men vart höll du hus i Lördagskväll när jag behövde klännings hjälp då? ;)

2009-02-18 @ 12:24:06
URL: http://karolinwiklund.blogg.se/
Postat av: Storebror

Linda>> Ta det positivt att du ser så ung ut, mamma och allt:-) Ja du ÄR ju ung, tror du gick i typ 5B då 1992, så... Minns att du hade ett visst temprament (men inte så vild som många av killarna i klassen) och så skulle man uttala Jörgensen rätt och så tror ajg att du hade en äldre syrra.

2009-02-18 @ 13:09:50
Postat av: Linda

Till Storebror



haha...tycker faktiskt att du har ett grymt minne. Ja jag minns att folk gärna sa son istället för sen när dom uttala mitt efternamn. Stämmer oxå att jag har en äldre syster. Inget mer du minns från min skoltid...kul att höra!

Kram

Linda

2009-02-18 @ 16:54:53
URL: http://lindajorgensen.blogg.se/
Postat av: Ellebelle

Det blev ju toppen det där med nya outfiten tsm med den grönmönstrade slipsen! :D . Inte dåligt att ha bada-isvak på sitt cv! Brrrrrr* skulle jag nog aldrig göra, kanske hade sjunkit till botten av chock :P

2009-02-19 @ 23:12:24
Postat av: Sofie

Jävlar vad kallt, men snygg är du :)

2009-02-20 @ 00:53:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0