Norrlandsäventyret

Fortsättnig...Vi knallade som sagt på med cirka 2 mil per dag. Jag trodde att det skulle vara en lätt match för en rutinerad långluffare som jag. I vanlig ordning hade jag förberett mig minutiöst genom att inte pröva ryggsäcken innan och gått säkert 2 km i vandringskängorna. Så två käcka göteborgare skulle ge si ut i vildmarken den 14: juni med startstation Abisko Fjällstation. Det var ett härligt våväder men ryggsäcken var inte lika härlig och jag började inse att den skulle kunna ge mig problem under tiden, inte nog med att den var obekväm och skar in i axlarna, den var laddad med 20kg packning. Efter bara ett dygn var det fina vädret borta och snön tog över. Jag som trodde jag lämnat snön bakom mig med 4-5 månader. Det mest glädjande var att det inte fanns en enda mygga.

Vi ångade på i snö, regn och sol. Solen sken en hel del och det gjorde att jag blev alldeles röd i ansiktet. Som bilden visar...



Bilden är från dagen innan midsommarafton, någonstans i Sverige.

Vi gick hela midsommaraftonen i riktigt bedrövligt väder, genomfrusen och ännu mer genomblöt. Till slut kom vi fram till kebnekaise fjällstation där vi firade midsommar med att duscha för första gången på en vecka. Tydligen var vädret inte så mycket sämre än på andra platser i landet. Det som grämde mig mest med att vara borta utan kontakt med omvärlden var att missa fotbolls EM. Tänk att vara borta en vecka utan att veta vad som händer i världen eller hur ens nära mår. Men det gick mycket bättre än jag trodde.



Myggen kom sista dagen innan vi flög hem från Kiruna, jäklar vad jag inte hade saknat dem.Tält, sovsäck, frystorkad mat och tvättning i iskalla fjällbäckar vande jag mig vid och lika fort vande jag mig av med det.

Hemma igen var det snart dags för fler äventyr. Föga anade jag vad som väntade.

Kommentarer
Postat av: Linda...

WOW sicket äventyr Alex! Måste varit en grym upplevelse!??

2009-01-05 @ 22:13:58
URL: http://lindajorgensen.blogg.se/
Postat av: Stefan

Tjena Alex

very nice adventure, this you are remember all of your life, you do not regret this traveling when you are older wonderful trip!!!



Skönt att höra med att du mår bra! glädjande också att ser framtiden an.



Ha en skön dag i morgon grabben, ska försöka hålla mig vaken och se lite på junior vm matchen i hockey men det är jävligt sent så man får se hur länge man orkar// kram //stefan

2009-01-06 @ 00:41:57
Postat av: ANNA

Tja alex! :D jag undrar om du fortfarande är tsm medd johannna, puss&kram

2009-01-06 @ 10:23:54
Postat av: Alex

Hej Anna!

Nej det är jag inte.

2009-01-06 @ 11:26:38
Postat av: Pilla

Min farsa gick nåt som hette Fjällräven Classic som startade i Abisko, det vore nåt att prova va? Långt som f*n var det och på tid så dom sov knappt nåt, galna gamla gubbe, han är 57 år...

2009-01-06 @ 12:39:34
Postat av: Fia-Mia

Jätte fina bilder!!

Vi har vandrat endel i Storlien, där är det oxå fantastisk natur. Det är verkligen balsam för själen, man bör någon gång i livet ta chansen att vandra i fjällen man kan ju göra dagsturer.



Kul med mer bilder på bloggen!!!



2009-01-06 @ 15:25:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0