Tid hit och dit

Mycket på gång nu, alla elektrisitet ska släcks ner men samtidigt spelar Frölunda en viktig match. Nu sätts det på sin spets, vad är viktigast, att kolla hockey på TV eller vara med och dra ett litet strå till Rädda Världen-stacken.
Inatt ska klockan fram en timme, fram med utemöblerna, och en timme extra att sova. Igår, innan jag lade mig satte jag klockan på 07,50 men någon måste brutit sig in hos mig och stängt av larmet för jag vaknade 09,04. Stressande men jag löste det med att Snäll-John hämtade upp mig och körde mig till jobbet så jag ändå var på plats 09,35, underbart med vänner som vaknar tidigt.

Såg att mitt gamla favoritprogram Mäklarna skull börja igen men vad besviken jag blev när det visade sig att det bara var repris på den gamla sässongen. Jag köper inte mycket på DVD men mäklarna har jag köpt och skrattat en del åt. Kjell Bergkvist är så jäkla skönt otrevlig för att sedan vara lika skönt trevlig när det passar honom. Kunde inte SVT lagt lite pengar på att köra en säsong till med "Mäcklarna", nej just det Schlager går i första ledet. Enda positiva med detta är att jag slipper vara bunden på söndagskvällar.

Kommentarer
Postat av: Emma

rädda världen kanske??

2009-03-28 @ 12:15:36
URL: http://ewc.blogg.se/
Postat av: M.

Men snälla Ingenjör`n.

Nu tänkte du nog lite väl snabbt. I natt får du inte sova en timme mer utan en timme MINDRE. Det är på hösten extrasömnen kommer. Nu ska man alltså ställa FRAM grillen/utemöblerna och KLOCKAN. Men jag vet, det känns alltid lite förvirrat vad som är fram och bak i det här tidssammanhanget. Men stirrar man en stund på urtavlan (sådan som knappt finns längre, eftersom allt är digitalt), så är ju framåt medsols och i den riktning som visarna förflyttar sig. Då inser man att ex. kl. 9.00 i morgon var kl. 8.00 igår. Så ska man på söndag morgon hinna i tid till något man har bestämt, så är det bara att inse att sömen blir en timme kortare - om man inte lägger sig en timme tidigare.

Själv har jag alltid avskytt sommartiden. Plötsligt är det mörkt igen kl. 7.00 på morgonen, när man ska springa till bussen.



Så till ämnet "Earth Hour". För dig borde väl fotbollsmattchen inte vara något dilemma. Sätt på dig mössan (blåser nog) och se matchen i Frölunda live. Varför sitta och se en hemmamatch på TV? Och kl 20.30 kan du lugnt släcka ner en timme. Tänd ett stearinljus, ladda med en stor skål räkor som du långsamt skalar och äter under en stunds komtemplation.

Stefans tanke (tidigare inlägg) att hela elsystemet skulle braka ihop, när alla sedan sätter på elen, är bara hans fantasi. Sådana här aktioner har genomförst i världen flera år tidigare, men har först i år blivit riktigt uppmärsammat i Sverige. Vi ligger ju lite efter ibland.



Ha en trevlig timme vid stearinljuset i kväll och sov ut i morgon - om inget särskilt uppdrag kräver din tidiga uppstigning.

2009-03-28 @ 13:43:46
Postat av: Alex

Kära M, ett litet räknefel smög sig in...men ingen skada skedd, då du rättade mig..

2009-03-28 @ 14:07:02
Postat av: Ann

Om du får en extra timme att sova redan nu då blir det långa sovmornar till hösten. Då kommer du att vakna i tid utan larm.

Sov gott!

2009-03-28 @ 22:53:01
Postat av: Lovisa

Såg reklamen nyss om att de söker nya Ensamma mammor, och allt med dig och Johanna, så mycket gulliga bilder. Fick tårar i hela ögonen. Saknar ni som underhöll mig varje söndag.. suck :( Kommer ju inte bli lika bra utan dig och Johanna..

2009-03-28 @ 23:02:13
URL: http://lovisabengtzen.blogg.se/
Postat av: Moster

Hej Alex

Nu har vi "lekt strömavbrott" i en timme. Många bäckar små .... och en liten demonstration för en möjlig framtid för barn och barnbarn.

Med tända stearinljus åt vi en god efterrätt - inkokta päron med vispgrädde och lite stänk av lingonlikör. Gott.

Hoppas det gick bra för Frölunda.

Kram

2009-03-28 @ 23:08:29
Postat av: Alex

Hej Lovisa!

Tack, ja verkligen fina bilder, blir nästan röd i ansiktet när jag har sett det. Får hoppas att du hittar nya favoriter iår, kan dock bli svårt.. ;-)

2009-03-29 @ 11:32:30
Postat av: lina

hahaha.. inte lätt det där.. jag hade långa diskussioner med flera igår om att man naturligtvis fick sova en timme längre för att man flyttade FRAM klockan.. men fan.. man får ju faktiskt en mindre. Kände mig lite dum när jag lyckades klura ut ekvationen till slut... :)

2009-03-29 @ 15:27:01
URL: http://missthinkalot.blogg.se/
Postat av: lina

PS. Mäklarna är ju bara för roligt! Haha..Börjar skratta för mig själv bara jag tänker på Kjell Bergkvist.. DS.

2009-03-29 @ 15:28:35
URL: http://missthinkalot.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0