Könsabort

Funderat lite över det här med det mycket märkliga "fenomenet" Könsabort, hur går tankarna där. Om man blir gravid är det då så j*vla noga med om det är en pojke eller en flicka, känns som det spelar mindre roll. Man ska ju ha klar för sig att det är en lottodragning, antingen eller, digitalt, etta eller nolla. Även om tekniken att se vad det ska bli för kön finns gäller det att vara väldigt försiktig med att använda tekniken, speciellt när det inte finns annat än önskemål om kön. Jag som lekman inom området kan inte riktigt se den så stora skillnaden mellan att få en pojk eller tös. Kanske var det viktigt på medeltiden för kungar som ville ha en arvinge men den mentaliteten känns lika rostig och mossigt som deras svärd är nu.
Hörde på P3 förrut då dom pratade om detta, en man ringde in, han hade "redan" två döttrar och ville ha ett barn till men det var så dyrt att han kände att om det skulle vara värt det skulle det absolut vara en kille eftersom det då skulle vara värt det. Hmmm, hur i h-vete tänte han där gubben. Om jag så hade tio döttrar skulle jag väl också känna att det hade varit kul med en son men inte till priset av att döda min ofödda elfte dotter.
Använd abort om det finns naturliga skäl, naturligtvis upp till mamman att avgöra, men inte som en sållningsväg eller för specefika önskemål.
Teknik ska brukas, inte missbrukas, som dom gamnla grekerna sa.

Kommentarer
Postat av: emma

mycket bra alex! håller fullständigt med dig! människor blir mer och mer giriga, varför inte bara vara lycklig över att man kan få ett barn när det finns så många som aldrig får den chansen. men men, snart finns det väl inga gränser för ngt längre!

2009-05-14 @ 14:03:57
URL: http://ewc.blogg.se/
Postat av: Anna

Jag tycker de är helt sjukt att man ska få göra abort beroende på vad de är för kön. Visst hade de den dagen man får barn vart skoj att få både en tjej och en kille men jag skulle inte göra en abort bara för att få de, man blir ju glad ovasätt vilket kön de är.

2009-05-14 @ 14:55:44
URL: http://dressingroom.webblogg.se/
Postat av: Marie

Håller med dig fullständigt där Alex!!

Det spelar väl ingen som helst roll vilket kön barnet har...bara det är friskt o i mitt fall levande!!



Kram på dig!!

2009-05-14 @ 16:54:10
URL: http://emilbenjamin.blogg.se/
Postat av: stefan

Håller helt med dig ALEX återigen ett klockren blogg du låter sunt förnuft tala heder till dig//stefan

2009-05-14 @ 17:18:56
Postat av: Anne

äser din blogg varje dag, tycker du förmedlat dina tankar sååå bra och man läser dina inlägg oftast med ett leende på läpparna. Brukar inte göra några avtryck från mig men idag blir jag så upprörd när jag läser hur en del tänker om detta: Det måste väl ändå vara viktigast att barnet är friskt och inte vilket kön det har. Jag kan också med bestämdhet säga att om man nu skulle få ett barn som inte är som alla andra så ÄLSKAR man även detta barn, har tre pojkar var av ett med ett funktionshinder så jag vet vad jag pratar om. Så använd teckningen där den behövs!

2009-05-14 @ 19:32:51
Postat av: annacarin

grymt bra skrivet...håller verkligen med dig...förstår inte hur människor tänker när de ens funderar på köns abort...måste bara säga att du har otroligt bra och sunda värderingar...

2009-05-14 @ 21:08:55
URL: http://annacarinwettefors.blogspot.com
Postat av: Ann

Att man inte är glad och lycklig över att man kan få barn överhuvud taget förvånar mig, för det är ju ändå ett mirakel.Men en väninna har alltid av sin svärmor fått känna att det inte riktigt dög med "bara" flickor. Bra skrivet Alex.

2009-05-14 @ 21:42:39
Postat av: Anna

Jag instämmer i ditt inlägg, att man över huvudtaget kan fundera på att ta bort ett friskt barn pga att det är "fel" kön är för mig helt obegripligt! Kan vara mina mammahormoner som sprutar efter att vi fick en son i måndags, vad vet jag, men jag tänker på de stackars människor som i åratal försöker få barn utan att lyckas, sen finns det de som du skriver om som vill välja om de ska behålla barnet pga kön, ska man verkligen få barn då undrar jag?! Usch, det är så man vill slå till dom som tänker så och hoppas att de aldrig blir föräldrar... Såg dig "jobba" igår förresten, väldigt upptagen som vanligt men telefonen i ena handen och den andra på datorn. ;-) Kram

2009-05-15 @ 09:29:33
Postat av: Elin

Håller med dig. helt rätt! Lycka till i morgon =)

2009-05-15 @ 10:52:12
Postat av: Alex

Hej Anna!

Grattis till nedkomsten! Upptagen och upptagen, man gör sitt bästa för att jobba på myten ;-)

2009-05-15 @ 11:44:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0