Grisigt

Så fort något händer i Lilla-Sverige blir många "alla" så jäkla nervösa. För ett tag sedan var det Janne Josefsson som smög sig in hos Ica-handlare och såg att dom plockade upp köttfärs från golvet, tidningarna hade krigsrubriker. Helt plötsligt slutar folk köpa k-färs för att det kan vara jättefarligt att äta mat som legat på ett golv i ett packutrymme för mat. Männsikor i Sverige dör sällan som flugor pga att mat som köps i affärer legat en sväng på golvet, Ica får skäll och ser över sina rutiner, läs,  sätter upp Most Wanted bilder på Janne J i alla butiker. Efter ett par veckor av stenhård blockad är det som bortblåst ur minnet på dom som bojkottade, allt är som vanligt.

Nu fylls löpsedlarna av den fruktade Svininfluensan som, om man får tro tidnigarna, kommer slå hårdare mot befolkningen än vad pesten gjorde på 1700-talet, men den enda som dött av SI är en 37 årig man MEN Enligt Dagens Nyheter kan dödsfallet inte säkert kopplas till svininfluensan då mannen hade andra underliggande riskfaktorer.

Har man redan försvagat imunsystem kanske SI i vissa fall kan vara dödlig men att "vanliga" i övrigt friska människor skulle komma att duka under ses inte som särskilt troligt.

Dit jag vill komma är att många är så väldigt rädda för att få klövar, uppåtnäsa och knorr att dom hamstrar handsprit som om jordens undergång vore i antågande.

Jag kör med handsprit året runt på jobbet och var riktigt krasslig när jag hade influensan för några år sedan, hade det kommit in en bebis och velat döda mig då hade jag inte haft skuggan av en chans.
Men det går ju inte att gå runt och vara livrädd hela dagarna för att kanske dö i Gris-sjukan, sannolikheten är ju mindre än att bli mångmiljonär.


Kommentarer
Postat av: Marre

Du är rolig men visst kan jag hålla med dig

Alltid är det ngt !!!

Jag har börjat blogga, superkul, har länkat till din blogg och hoppas det är ok??

Marre

2009-09-02 @ 22:18:36
URL: http://marrejohanssons.blogg.se/
Postat av: Caroline

Detta var det bästa jag läst på länge...

Jag resonerar precis likadant! Men det är ändå trist att 90% av Sveriges befolkning ska gå och behöva vara rädda för att få en liten bacill på sig...

Alla runtomkring mig på jobet snackar om att gå och vaccinera sig också, jag totalvägrar! Risken att få en massa konstiga biverkningar är ju större än att åka dit på den omtalade influensan...

Ha det gött!

Kram C

2009-09-02 @ 22:23:14
URL: http://princesses.blogg.se/
Postat av: jessica

jag märkte en rolig grej på ett möte idag. ingen tar i hand längre. som små barn som blivit obstinata. det är fan skrattretande. jag totalvägrar vaccinet (som ändå bara skyddar i 50% tydl och ger diverse okända biverkn), får jag det så får jag det.

2009-09-02 @ 23:04:05
Postat av: Alex

Hej Marre!

Vad roligt att du har börjat blogga, ska kika sen! Kör så det ryker!

2009-09-02 @ 23:22:23
Postat av: Alex

Synd att jag inte visste att det gav otrevliga biverkningar, hade gett lite extra krydda :-)

2009-09-02 @ 23:34:34
Postat av: Åsa

Håller fullkomligt med dig. Men det hade varit lite kul att se folk med tryne och knorr.. =D

2009-09-03 @ 06:48:06
URL: http://ostor.blogg.se/
Postat av: Ann

Men ungdomar - ni som inte var med på Asiatens och Hongkongs tid - gå och vaccinera er. Om inte för annat så hjälper det alla riskgrupper,gravida, små barn, lungsjuka etc, var lite solidariska.

2009-09-03 @ 07:54:08
Postat av: Emma

haha kul. du har helt rätt

2009-09-03 @ 14:05:14
URL: http://metrobloggen.se/ewc
Postat av: jessica

ann, min solidaritet ligger i att stanna hemma och INTE gå runt o hosta eller snora på folk, om det nu är så att jag får flunsan. common sense mao.

2009-09-03 @ 14:18:15
Postat av: vårdbiträde som varit med

Alltså varit med om både Asiaten och Hongkong. Inget vaccin fanns då. I Asiaten dog två små barn på den vårdavdelning jag då praktiserade. Själv klarade jag mig med en veckas sängläge - inte mycket att orda om. MEN - precis som Ann säger - solidaritet med svagare människor är en stor anledning till att alla ska vaccinerar sig. Såg just på Rapport en statistik om skillnaden mellan om alla resp. färre antal vaccinerar sig. Om nästan alla vaccinerar sig kan med räkna med 35 -50 dödsfall - en del hinner ju bli sjuka innan vaccinet kommer. Om färre gör det (tror det var 50 procent) så kan man räkna med 400 - 500 dödsfall. Det är en viss skillnad. Och tyvärr Jessica, när du börjar snora och stannar hemma, så har du hunnit smitta sannolikt ett ganska stort antal personer. Man är smittbärande en stund innan sjukdomen bryter ut. Vaccinets farlighet diskuteras ju - men i realiteten är ju den marginell. Och, kära ungdomar, ni har alla som barn blivit vaccinerade mot ett antal sjukdomar. Det kan ni säkert vara tacksamma för. Och jag gissar att ni alla springer till vaccinationscentralen inför semesterresor till fjärran länder.

Inte överdriva och bli hysterisk, men saklig medvetenhet skadar inte.

2009-09-03 @ 21:27:37
Postat av: Johanna

Svininfluensan är farlig helt beroende på vem den drabbar, min kompis har drabbats av den nu och hon är långt ifrån döende.

2009-09-05 @ 15:03:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0